BESTEMMINGEN

Een review uit Zuid-Afrika

Zuid-Afrika per huurauto

Monique van Oosten [werkzaam bij NBBS] over een reis in Zuid-Afrika op 20 februari 2013

In mijn ruim 17 jaar als Product Manager heb ik Zuid-Afrika vele malen bezocht. Maar het is ook een van mijn favoriete vakantiebestemmingen. Deze keer neem ik mijn moeder mee, zodat zij kan kennismaken met dit prachtige land.

Kaapstad

Met KLM vlogen we rechtstreeks naar Kaapstad. Na aankomst op de luchthaven werden we ontvangen door een vertegenwoordiger van de lokale agent. Zij overhandigde de informatie over de rondreis en begeleidde ons naar het busje dat ons naar het hotel in het centrum zou vervoeren. Een transfer is zeker een aanrader, aangezien het niet prettig is om per huurauto in het donker de weg van de luchthaven naar het centrum af te leggen en daar op zoek te gaan naar je hotel. Als eerste bezienswaardigheid hebben we de Tafelberg bezocht. Ons werd aangeraden daar zo vroeg mogelijk naartoe te gaan aangezien de rij dan het kortst is. Toch duurde het nog 45 minuten voordat we ons kaartje voor de kabelbaan bemachtigd hadden. Maar het wachten is zeker de moeite waard! Per kabelbaan ga je naar de top en vanaf daar heb een prachtig uitzicht op Kaapstad en de omliggende stranden en op Robben Island. Tevens is er een restaurant en kun je via de wandelpaden naar de diverse viewpoints lopen.

Te voet op verkenning

De rest van de dag hebben we te voet het centrum ontdekt (dit is overdag prima te doen) en de Company Gardens, Bo-Kaap en Long Street met de vele restaurants en café’s bezocht. Aansluitend zijn we per taxi naar de gezellige V&A Waterfront gereden. Hier is het altijd gezellig druk! Je kunt hier volop shoppen en ook aan eetgelegenheden is geen gebrek. De dag erna stond een excursie naar het District Six museum en Robben Island op het programma. Een zeer interessante dagtrip! Het District Six museum werd opgericht ter nagedachtenis aan de gedwongen verhuizing van 60.000 inwoners van verschillende rassen in District Six tijdens het apartheidsregime in de jaren zeventig. Aansluitend maken we kennis met het leven in een township. We maken een wandeling door Langa, zien hoe de bevolking hier woont, bezoeken een medicijnman en shangaan (= pub). Na de lunch gaan we per ferry naar Robben Island, waar we een tour per bus over het eiland maken en aansluitend door een ex-gevangene een rondleiding door de gevangenis krijgen. De man vertelt ons zeer indrukwekkende en schrijnende verhalen. We zien uiteraard ook de cel waar Nelson Mandela heeft vast gezeten.

Kaap Schiereiland

De laatste dag in Kaapstad hebben we gekozen om een excursie te maken naar het Kaaps-Schiereiland. Na het ontbijt werden wij opgehaald en reden langs de mooie stranden van Clifton en Camps Bay naar het havenplaatsje Hout Bay. Het is mogelijk om vanuit Hout Bay een cruise naar Seal Island te maken: een aanrader!  We waren nog niet goed en wel de haven uit of we zagen een grote groep dolfijnen in de baai spelen. Bij Seal Island lagen tientallen zeehonden van het ochtendzonnetje te genieten. Terug aan land reden we over de prachtige kustweg, de Chapman’s Peak Drive, naar de Cape of Good Hope. Hier was voldoende tijd om foto’s te nemen en een wandeling te maken naar de vuurtoren. Eenmaal boven werden we beloond met een geweldig uitzicht over de kustlijn en de oceaan. Pas hier alleen wel op voor de brutale bavianen, vooral als je hier met een huurauto heen rijdt. Laat geen ramen en deuren open staan! De volgende stop was bij de schattige kleine pinguïns van Boulders Beach. Deze pinguïns leven in kleine duinholen en tijdens een wandeling over een boardwalk hebben wij ze van dichtbij kunnen bekijken. De Kirstenbosch Botanical Gardens was de laatste stop van de dag en hier hebben we van de zonsondergang genoten.

Kaapstad – Kagga Kamma

Nadat de huurauto bij het hotel werd afgeleverd zijn we begonnen aan onze rit naar Kagga Kamma. Onderweg hebben we het dorpje Tulbagh bezocht, een pittoresk plaatsje met veel huizen gebouwd in Cape Dutch stijl. Het ligt in een prachtige omgeving met wijnvelden en zicht op de bergen. Een korte wandeling door de Kerkstraat is een aanrader. Bij Ceres verandert het landschap; deze streek staat bekend om de citrusteelt en je ziet hier vele boomgaarden en meertjes. Bij een van de guesthouses kun je heerlijk lunchen. De route erna gaat via een aantal prachtige passen: de Mitchell’s Pass en Gydo Pass. De laatste 35 km naar Kagga Kamma rijden we over een onverharde weg door een mooi open landschap met fynbos en hier en daar wat rotsen. Aan het begin van de avond vertrekken we vanuit de lodge in een open safarivoertuig voor een zogenaamde sundowner. Onderweg zien we elanden, bontebokken, wildebeesten en struisvogels. Vanaf een hoog gelegen uitzichtpunt genieten we van de prachtige zonsondergang met de bergen op de achtergrond. Als het volledig donker is, is dit een perfecte plek om de prachtige sterrenhemel te aanschouwen. De volgende dag maken we vroeg in de ochtend een nature drive. De gids geeft ons uitleg over de flora en fauna in deze streek. Na het ontbijt gaan we weer op pad. Tijdens de Bushmen Cultural tour zien we diverse rotstekeningen. De middag kunnen we relaxen bij het zwembad. Het diner wordt sfeervol geserveerd bij een kampvuur in de boma.

Kagga Kamma – Stellenbosch

We rijden in zuidelijke richting naar het wijngebied van Zuid-Afrika. De weg tussen Ceres en Wellington gaat via de prachtige Bains Kloof Pass. We lunchen in Paarl en bezoeken hier tevens het Taalmonument hoog op een heuvel gelegen. Het monument staat symbool voor alle talen die het Afrikaans hebben beïnvloed. We verblijven twee nachten in het leuke stadje Stellenbosch. De volgende ochtend wandelen we door de vele gezellige straatjes in het centrum, en bekijken de winkels en gebouwen. Natuurlijk ontbreekt ook Ome Samie se Winkel niet: deze ligt aan de monumentale Dorpsstraat en is onveranderd sinds de oprichting in 1904. Het is eigenlijk een combinatie van winkel en museum. Vervolgens hebben we met de huurauto het wijngebied doorkruist: het is werkelijk een prachtige streek om zelf door te rijden. Er zijn vele kleine plaatsjes, de wegen zijn goed en het uitzicht onderweg schitterend. Via de Hellshoogte Pass zijn we naar Franschhoek gereden, een vriendelijk en toeristisch stadje. In de omgeving liggen prachtige wijnboerderijen: een aantal kun je bezoeken. Wij hebben een kijkje genomen bij Boschendal. Onze rit door het wijngebied liep vervolgens via de Sir Lowry Pass naar Somerset West en terug naar Stellenbosch.

Stellenbosch – Grootbos Nature Reserve

Langs een mooie kustroute zijn we naar onze volgende bestemming gereden. Onderweg zagen we prachtige baaien, leuke dorpjes zoals Betty’s Bay en Kleinmond en vele surfstranden. In Hermanus hebben we een korte wandeling naar het uitzichtpunt op zee gemaakt. In de maanden juli-november is dit dé plaats om walvissen te spotten. Helaas is het nu februari en de enige walvis die we zien is een beeld in het centrum van het stadje. Grootbos Nature Reserve is een schitterend gebied. De gelijknamige lodge is op een heuvel gebouwd met uitzicht op de baai en het strand. Het reservaat bestaat voornamelijk uit fynbos. De lodge biedt verschillende activiteiten en onder begeleiding van een gids hebben we hier een wandeltocht gemaakt. De volgende ochtend zijn we het gebied per 4WD doorkruist; de gids weet boeiend te vertellen over de natuur. Het verblijf hebben we hier afgesloten met wandeling over het strand en de rotsen.

Grootbos Nature Reserve – Swellendam

We rijden vanochtend eerst  naar het meest zuidelijke puntje van Zuid-Afrika, Cape Agulhas. Natuurlijk maken een foto bij het naambordje en de vuurtoren op deze beroemde plek. Via het wijngebied van Robertson zijn we naar het historische Swellendam gereden. Hier bekijken we het Drostdy museum, een openluchtmuseum dat bestaat uit een verzameling historische gebouwen en een mooie Kaapse tuin.

Swellendam – Oudtshoorn

We kiezen ervoor om de Route 62 te rijden (in plaats van de snelweg N2), aangezien deze ons door verschillende mensen is aangeraden. Via de Tradouw Pass rijden we naar de Route 62. Het stuk tot aan Ladismith gaat door de droge en lege Karoo, daarna wordt het gebied weer groener en de weg spectaculaider. Calitzdorp is een leuke plaats voor een lunchstop, in deze omgeving zijn ook weer wat wijnboerderijen te vinden. Oudtshoorn is bekend vanwege de vele struisvogelboerderijen. En inderdaad: naarmate we de stad naderen, zien we de struisvogels in groten getale op het land staan. In Oudtshoorn verblijven we in een echte country lodge buiten de stad. Helaas hebben niet voldoende tijd om een struisvogelboerderij te bezoeken en ook de Cango Caves (kalkstenengrotten) moeten we aan ons voorbij laten gaan.

Oudtshoorn – Nature’s Valley

We verlaten Oudtshoorn in zuidelijke richting en rijden over de adembenemende Outeniqua Pass . Op de pas zijn diverse viewpoints waar je zeker moet stoppen. Vervolgens maken we een kleine omweg om het kustplaatsje Mossel Bay te bezoeken. Hier ligt het Bartolomeu Dias museum, op een plek waar in 1488 de Portugese ontdekkingsreiziger als eerste Europeaan aan land kwam. Het museum beschikt over een replica van de boot van Dias, de 500 jaar oude Post Office boom, een botanische tuin en een schelpenmuseum. We nemen de N2 en maken een stop bij Dolphin Point bij het plaatsje Wilderness. Vanaf hier heb je een prachtig zicht op de baai.

Knysna en omgeving

We rijden inmiddels langs de bekende Tuinroute: een streek met bossen, meren en heuvels. In Knysna maken we een lunchstop bij de gezellige Waterfront; hier zijn voldoende restaurantjes en winkels en is het goed toeven. We maken een stop bij de de Knysna Heads: de twee kliffen die de ingang vormen van de lagune. Vanaf de top hebben we een mooi uitzicht over de zee, de lagune en Knysna. Tevens hebben we het Featherbed Nature Reserve bezocht. We stapten aan boord van een ferry en werden naar het natuurreservaat gebracht. Per 4WD ‘treintje’ werden we naar de top van het reservaat gebracht vanwaar we genoten van het panoramische uitzicht over Knysna, de lagune en de oceaan. Wij hadden het geluk dat er op dat moment drie prachtige zeilschepen langs kwamen varen. Vanaf de top hebben we een wandeling terug naar beneden gemaakt. Het is een relatief gemakkelijke wandeling over een pad. Tijdens de wandeling hebben we stops gemaakt bij grotten, bij diverse uitzichtpunten en bij verlaten strandjes. Aan het eind van de middag komen we aan bij ons hotel in Nature’s Valley, gelegen op 20 km van Plettenberg Bay. In de omgeving zijn talloze prachtige wandelingen te maken. Helaas zit het weer niet mee, want de volgende dag is er dikke mist. We kiezen ervoor om naar Plettenberg Bay te rijden; deze plaats beschikt over luxe hotels en vele winkels.

Nature’s Valley – Tsitsikamma National Park

Op weg naar onze laatste bestemming in Zuid-Afrika: Addo Elephant National Park. Onderweg maken we nog twee stops: bij de Storms River Bridge, waar vandaan je mooi zicht hebt op de rivier in de diepte, en bij Tsitsikamma National Park, voor natuurliefhebbers een absolute must! Het is een prachtig nationaal park waar je gemakkelijk een paar dagen kunt verblijven. Wij hadden hier jammer genoeg maar een halve dag de tijd. We parkeerden de auto bij de Storms River Mouth en hebben een wandeling gemaakt naar de swing bridge. Dit was een gemakkelijke wandeling over een boardwalk met prachtige uitzichten over de Storms River, de riviermond en de oceaan.

Addo Elephant National Park

Via Port Elizabeth rijden we naar de lodge, gelegen in een gebied grenzend aan Addo Elephant National Park. De auto parkeren we bij de receptie. Hier staat de gids al klaar om ons per 4WD naar de lodge te rijden. De omgeving is prachtig groen en heuvelachtig en we zien gelijk al zebra’s, struisvogels, bushbucks, hartebeesten en wrattenzwijnen. Aan het eind van de middag begint het echte safari avontuur: we maken een game-drive en spotten nu ook olifanten en buffels! Terug in de lodge is het inmiddels donker en worden we naar onze kamer begeleid door een gids; er staan namelijk geen hekken rond de lodge en dus kan het wild overal lopen. Een spannende ervaring, maar gelukkig….het wild blijft op afstand vanavond.

De volgende ochtend staan we om 05.30 uur op om na een licht ontbijt weer op game-drive te gaan. We maken een lange rit door Addo Elephant National Park, maar vanwege de dichte begroeiing is het nu moeilijk wild te spotten. De beste tijd van het jaar is in de periode juli-oktober. Dus we komen zeker nog een keer terug! In de middag rijden we naar Port Elizabeth, waar we de auto inleveren. We vliegen naar Johannesburg en aansluitend terug naar Amsterdam.

Tips

• Komt uw vlucht in het donker aan? Boek dan een transfer naar uw hotel en haal uw huurauto de volgende dag op.
  • Een township tour is een goede manier om een andere kant van Zuid-Afrika te leren kennen, bijvoorbeeld in Kaapstad.
  • Bezoek Robben Island en bekijk de cel waarin Nelson Mandela vele jaren doorbracht.
  • Het wijngebied is een prachtige regio om zelf met de huurauto te bezoeken.
  • Hermanus is de maanden juli-november dé plaats om walvissen te spotten.
  • Tsitsikamma National Park is voor natuurliefhebbers een absolute must!

Save as Text  Save as Text  Save as Text  Save as Text  Save as Text  Save as Text

Waarom kiezen voor NBBS Reizen

Verre reizen op maat. Flexibel en individueel. Sinds 1927.
Uitgebreid reisadvies van een vaste contactpersoon die gespecialiseerd is in uw vakantiebestemming.
Gespecialiseerd in reizen naar Amerika, Canada, Australië, Nieuw-Zeeland, Azië, Afrika, Midden- & Zuid-Amerika, Caribbean.
De reizen op deze website kunt u uitbreiden met extra nachten of bouwstenen. U kunt ook een offerte aanvragen voor een reis die u zelf heeft bedacht.