BESTEMMINGEN

Een review uit Zuid-Afrika

Met 4WD auto en mountainbike door Zuid-Afrika

Quirina de Jong over een reis in Zuid-Afrika op 3 april 2014

Zuid-Afrika wordt vaak bezocht voor een rondreis langs de wildparken, Kaapstad en de andere hoogtepunten. Maar ook voor actieve reizigers is Zuid-Afrika een perfecte vakantiebestemming! Met name de Tuinroute is erg geschikt voor diverse activiteiten zoals hiken, mountainbiken, kajakken, surfen en noem maar op. Quirina de Jong doet hieronder verslag van haar avontuurlijke en actieve vakantie in Zuid-Afrika.

Kaapstad

In Kaapstad verbleven wij in twee verschillende hotels. Het eerste was gelegen in Sea Point. Wij hadden deze wijk gekozen vanwege de lange en vooral sportieve boulevard. De hele dag door zijn hier mensen aan het joggen, fietsen, wandelen en doen aan yoga en krachttraining in het gras. Natuurlijk hebben wij de dag na aankomst aan het einde van de middag ook onze hardloopschoenen aangetrokken! Onderweg werden we aangenaam verrast door een groep zeeleeuwen die in zee aan het spelen waren. Ook leuk om te doen is een wandeling over de boulevard maken naar V&A Waterfront. Hier kun je heerlijk winkelen of een terrasje pakken. Vanaf Sea Point is het ongeveer 35-40 minuten wandelen.

Op dag drie was het tijd om onze 4WD DC (Double Cab) van KEA op te halen. Dit is een vrij grote 4WD auto met afsluitbare achterbak, twee brandstoftanks, een koelkast en een picknicktafel. Het ophalen van de auto nam ca. 1 uur in beslag en alles wordt heel duidelijk uitgelegd; van hoe het 4WD systeem werkt tot aan het uitklappen van de picknicktafel. Na het ophalen reden we in ons ‘bakkie’ terug naar Kaapstad voor nog een overnachting. Deze nacht verbleven we in Mouille Point.

Cape Peninsula op de racefiets

Tijd voor actie! Het oorspronkelijke plan was om Cape Peninsula met de auto te rijden, maar we zagen zoveel racefietsers rijden, dat het bij ons ook begon te kriebelen. We hebben het Kaaps Schiereiland dus per racefiets verkend. Het is goed te doen. Het landschap is glooiend, de beklimmingen zijn niet al te steil en het uitzicht is fantastisch! Het was warm en zonnig en er waaide een verkoelend briesje. Een vol rondje is ca. 100 km lang, maar je kunt de route natuurlijk ook verkorten. Wij zijn gestart in Mouille Point in Kaapstad, waar we verbleven in het leuke boutique hotel La Splendida. Langs de kust reden we door Sea Point en Camps Bay naar Hout Bay. Vervolgens over de bekende Chapman’s Peak met een geweldig uitzicht naar Sun Valley. Hier hadden wij onze eerste (eet)pauze. Via de Misty Cliffs zijn we verder in zuidelijke richting gereden, waarna we langs de Swartkop Mountains weer in noordelijke richting reden. Onze tweede pauze was bij Boulders Beach, waar de bedreigde Afrikaanse kleine pinguïns leven. Onze route ging vervolgens weer via Sun Valley dezelfde weg  terug naar Kaapstad.

Mountainbiken in het wijngebied

Tijd om Kaapstad te verlaten. Jammer, ik had hier nog wel een aantal dagen kunnen vertoeven. Maar de volgende bestemming is ook geweldig, wij gaan namelijk naar het bekende wijngebied. De universiteitsstad Stellenbosch is een erg gezellige plaats en staat bekend om de vele wijnboerderijen in de omgeving. Deze wijnboerderijen kun je bezoeken en de verschillende wijnen proeven. Wij kiezen echter voor meer avontuur en huren mountainbikes! Jonkershoek Nature Reserve is een waar paradijs voor mountainbikers en is gelegen op ca. 10 km van Stellenbosch. Zelfs de professionele mountainbikers komen hier trainen! Voor zowel beginnende, gevorderde als professionele mountainbikers is dit gebied geschikt. Er zijn diverse jeep tracks (off-road weg breed genoeg voor een auto), mooie en technische single tracks (smalle weg met (natuurlijke)obstakels en bochten) en echte downhill tracks. Eigenlijk kun je hier eindeloos fietsen. Wij hebben hier dan ook twee dagen rondgereden. Je hebt een vergunning nodig om hier te mogen fietsen en deze kun je bij de entree verkrijgen. Tevens krijg je een handige kaart met alle mogelijke routes. ’s Avonds hebben we natuurlijk een lekker wijntje gedronken in een lokaal restaurant.

Op zoek naar zebra’s in De Hoop Nature Reserve

Ook op het wijngebied waren we nog niet uitgekeken. Het is echter tijd om door te reizen naar onze volgende bestemming: De Hoop Nature Reserve. Vanuit Stellenbosch reden we in zuidelijke richting naar Somerset West. Hier hebben we het Cheetah Outreach Centre bezocht, een opvangcentrum voor cheetahs waar je ze van dichtbij kunt bekijken en soms zelfs mag aaien! De opbrengsten gaan naar de bescherming van deze dieren. De laatste 50 km van de weg naar De Hoop Nature Reserve gaat over een goed onderhouden onverharde weg. Wat een contrast met het bergachtige wijngebied! De Hoop ligt aan de kust en is vrijwel vlak. De begroeiing bestaat uit fynbos. Dieren die hier leven zijn o.a. zebra’s, bontebokken, bavianen, elanden, reptielen en vele vogelsoorten. In de maanden juni-november kun je hier tevens walvissen spotten, gewoon vanaf het strand!

Wij verbleven in een cottage in De Hoop Collection. De Hoop Collection beschikt over een restaurant, een zwembad, tennisbaan en mountainbikes. De mountainbikes kun je gratis gebruiken en wij besloten dan ook om het natuurpark per mountainbike te verkennen. Er zijn diverse speciale mountainbike routes uitgestippeld, voor zowel onervaren als ervaren mountainbikers. Op het moment dat wij er waren, was alleen de route voor de ervaren mountainbikers open. Delen van de overige routes waren afgesloten vanwege het slechte weer van de afgelopen periode. Wij hadden echter heerlijk weer. De route is volledig vlak, maar omdat je over rotsen, losse stenen en mul zand rijdt, is deze route op sommige punten best uitdagend. Onderweg zagen we diverse antilopesoorten en we hebben de zebra’s ook gevonden. Een prachtige ervaring!

Op de dag van vertrek besloten we vroeg op te staan om te gaan hardlopen. Er zijn diverse paden en je kunt dus echt aan ‘trail running’ doen. Vooral vroeg in de ochtend zijn de dieren heel actief. Wij hebben tijdens ons rondje een grote groep elanden gespot en liepen vlak langs een groepje vrolijke bavianen (die overigens niet zo brutaal en agressief zijn als hun soortgenoten nabij Kaapstad). Na het ontbijt checkten we uit en reden naar onze volgende bestemming: Knysna.

Red Route Mountainbike Trail Knysna

De bijna 400 km lange route van De Hoop Nature Reserve naar Knysna is geen moment saai. Het landschap verandert continue en je rijdt door velden, langs wijngaarden, bergen, bossen en langs de kust. Knysna is een gezellige plaats gelegen aan een lagune. Bij de Waterfront zijn veel restaurantjes en winkeltjes te vinden en een klein haventje. Hiervandaan vertrekken de boten naar het Featherbed Nature Reserve.

In Knysna hadden we een mountainbike tour geboekt. Nabij Knysna zijn er een aantal spectaculaire mountainbike paden te vinden geschikt voor alle niveaus; de Hackerville Cycle Routes. De routes worden met kleuren aangewezen. Omdat wij wel wat ervaring hebben, had onze gids gekozen voor de ‘Red Route’, een prachtige, maar vooral (voor mij) een uitdagende trail met veel single tracks, aangelegde trappen, brugjes, steile beklimmingen en afdalingen en diepe geulen. De adrenaline gierde door ons lichaam! De route ging langs een punt waar je een prachtig panoramisch uitzicht hebt op de zee. Op dit punt is het absoluut een uitdaging om op de track te blijven fietsen, het uitzicht is zo mooi dat je snel afgeleid bent. Voor mensen die graag iets minder adrenaline willen, zijn er de gele, blauwe en groene routes. Deze routes gaan over jeep tracks door het bos, maar gaan niet over de technische single tracks. Je hebt een vergunning nodig  om hier te mogen rijden en je kunt deze kopen bij de entree van Garden of Eden, door een weg gescheiden van de start van de moutainbike routes.

Actief Tsitsikamma National Park

Wederom reden we door een mooi landschap naar Tsitsikamma National Park. Wij verbleven midden in het park, in het Storms River Restcamp. Dit restcamp heeft een spectaculaire ligging aan zee. Vanaf ons balkon konden we dolfijnen zien!

Tsitsikamma National Park staat o.a. bekend om de vele wandelroutes. Wij besloten de 6 km lange Waterfall Trail te wandelen. Een groot deel van deze wandeling gaat over grote rotsblokken, wat de tocht pittig maakt. Ook regen kan het nog eens extra zwaar maken. Wij hadden gelukkig een heerlijk zonnetje. Ondanks dat het een pittige tocht is, is het de wandeling meer dan waard! Je komt uit bij een idyllisch watervalletje en een klein meertje waar je een welverdiende en verfrissende duik in kunt nemen.

Tevens hadden we gehoord over de fietsroutes in het Misty Mountain Reserve dat grenst aan het Tsitsikamma National Park. Ook hier heb je een vergunning nodig welke je in Storms River Village (het start- en eindpunt van de route) kunt kopen. Vaak is de vergunning inbegrepen in de huurprijs van een fiets. De route is technisch gezien niet moeilijk en gaat voornamelijk over onverharde jeep tracks. Wel zitten er twee pittige beklimmingen en afdalingen in de route. Je rijdt door een dicht bos en komt onderweg prachtige uitzichtpunten tegen.

Suppen op de Storms Rivier

Het stond niet op de planning, maar toen we een boodschap wilden doen bij het kleine winkeltje van het Storms River Restcamp zagen we een grote poster met daarop de informatie dat het camp ook Stand-Up Paddle Boards verhuurt voor tochtjes over Storms River. Ondanks dat we moe waren van onze fietstocht besloten we toch de boards te huren omdat we de volgende dag het park alweer zouden verlaten. Het is werkelijk een prachtige omgeving om te ‘suppen’ en/of kayakken. Bij Stand-Up Paddlen sta je op een grote surfplank en beweeg je je voort door middel van een peddel. We maakten eerst een korte wandeling naar het opstappunt. Het water is hier rustig en je hebt dan geen last van de onstuimige golven en de gevaarlijke rotsen. Aan beide kanten van de rivier zijn steile rotswanden. We hebben enorm genoten van de rust en de natuur.

Surfing & Biking Jeffrey’s Bay

Wij waren nog lang niet klaar met alle actie! Nadat wij Tsitsikamma verlaten hadden, reden we een korte rit naar het relaxte surfersplaatsje Jeffrey’s Bay. Wij verbleven in een leuk guesthouse genaamd Supertubes Guesthouse. Dit guesthouse is gelegen aan het Supertubes strand, de nummer 2 van de surfstranden van de wereld! Hier worden ook regelmatig surfwedstrijden gehouden. Zodra je het strand op stapt zie je waarom. De golven zijn prachtig. Direct werden we verrast door een groep dolfijnen. Dit was ook zeker niet de laatste keer dat we deze prachtige dieren zagen, we konden ze zelfs vanaf ons balkon spotten. De eerste dag in Jeffrey’s Bay hebben we het rustig aan gedaan en zijn we gaan shoppen in het centrum. Hier zijn veel kleding outlet winkels te vinden, maar ook veel leuke restaurantjes.

Nabij Jeffrey’s Bay ligt een aangelegd mountainbike park: Jeffrey’s Bay Bikepark. Wij hadden hierover gelezen en wilden het gaan bekijken. We hebben hier mountainbikes gehuurd en de vele uitdagende single tracks bereden. Ook hier zijn tracks voor ieder niveau. De blauwe route is de makkelijke route en de rode en zwarte routes zijn de uitdagende en technische routes. Het had de avond ervoor flink geregend, dus de tracks waren nog net iets moeilijker. Ook hier moet je entreegelden betalen, maar dit is niet veel en de trails liggen er perfect bij.

Natuurlijk zouden we ‘JBay’ niet verlaten voordat we in de golven hadden gespeeld. Mijn man is een gevorderde surfer, ik iets minder. Ik besloot dus om een surfles te nemen. De les duurt ongeveer 2 uur en je leert alle basics van het surfen. Na een paar keer verslagen te zijn door de golven kreeg ik het onder de knie en al snel kon ik alle golven pakken. En het voordeel van de golven in JBay is dat ze constant zijn. Je hoeft dus nooit lang te wachten op de volgende. Maar het absolute hoogtepunt van de surfsessie was toch wel toen er een groepje van ca. 10 dolfijnen even kwam kijken.

Game-drive Addo National Park

In Addo National Park geen mountainbike- of wandeltour, maar een mooie game-drive. Per 4WD voertuig vertrokken we vanuit Port Elizabeth naar Addo National Park. Addo National Park beslaat een enorm gebied en groeit nog steeds. Hier hebben we enorm veel olifanten gezien, waaronder een aantal baby’s. Sommige liepen vlak langs ons voertuig. Verder hebben we aapjes, diverse antilopesoorten, schildpadden, wrattenzwijnen, vele vogelsoorten en zelfs een caracal gespot. De game-drive was een welkome afwisseling op alle sportieve activiteiten.

Op de dag dat we vanaf Port Elizabeth terug vlogen naar Kaapstad hadden we nog tijd voor een korte stadstour door Port Elizabeth. We hebben de pier bezocht, het strand en de Waterfront met vele restaurantjes en winkeltjes, maar we hebben ook de vuurtoren beklommen en genoten van het prachtige uitzicht over zee en de stad. Vanuit Kaapstad vlogen we diezelfde avond terug naar Amsterdam en zat onze vakantie er helaas op.

Tips

* In Zuid-Afrika rijdt men links, houd hier rekening mee tijdens fietstochten

* Huur een kajak in Kaapstad. Je kunt een tocht maken langs de kust waarbij je soms wordt vergezeld door zeeleeuwen en zelfs dolfijnen

* Is mountainbiken iets te avontuurlijk maar maak je wel graag een fietstocht? Dan is onze 2-daagse tour ‘Bikes ’n Wines’ (de beschrijving staat elders op deze website) vanuit Stellenbosch wellicht een goede keuze.

* De kwaliteit van de standaard mountainbikes is iets minder dan wij in Europa gewend zijn. Bij de meeste verhuurstations kun je echter diverse categorieën mountainbikes huren

* Een 4WD camper (of auto) is niet nodig op deze route

* In Tsitsikamma National Park zijn nog veel meer activiteiten te doen, zoals bungyjumpen, kajakken, paardrijden en canopy tours

* Neem in Jeffrey’s Bay eens een Stand-Up Paddle les in plaats van een standaard surfles

Save as Text  Save as Text  Save as Text  Save as Text  Save as Text  Save as Text

Waarom kiezen voor NBBS Reizen

Verre reizen op maat. Flexibel en individueel. Sinds 1927.
Uitgebreid reisadvies van een vaste contactpersoon die gespecialiseerd is in uw vakantiebestemming.
Gespecialiseerd in reizen naar Amerika, Canada, Australië, Nieuw-Zeeland, Azië, Afrika, Midden- & Zuid-Amerika, Caribbean.
De reizen op deze website kunt u uitbreiden met extra nachten of bouwstenen. U kunt ook een offerte aanvragen voor een reis die u zelf heeft bedacht.